Nikmat Sihat Yang Jarang Disyukuri...

"Maaf xdpt hdr miting, ana demam"
"demam ba aku"
"salam dgn sahabat2 ya, insya Allah next miting kita jmp"
"xsihat aku..."

Assalamualaikum...

Itulah antara mesej yg sempat kuberikan pada beberapa orang shbtku..bagi yang dah lama bersahabat dan benar2 mengenaliku, aku adalah antara yang sering diserang demam, batuk dan selesema (insya Allah bukan H1N1 ya..) antibodiku lemah! (nampak je sihat..memang tersangatlah sihat pada pandangn fizikal tanpa ragu lagi a. k. a gumuk..hehe)

Pernah suatu ketika semasa di tingkatan 5, guru kelasku ( Cikgu Mohd. Tazri) bertanya adakah aku minum susu ibu semasa kecil lantaran selalu mc. Mungkin cikguku ni pun hairan dengan studentnya yang sorang ni selalu sangat demam. Soalan ni kalo fikirkan memang mcm lawak. malu gak aku masa dia tanya tu. Maklumlah, dah form 5 baru ada soalan sedemikian.

Kesimpulan yg dibuat oleh Cikgu Tazri (glamer la cikguku lepas ni..hehe) bahawa aku memang xminum susu ibu sebab orng yang minum susu ibu ni jarang sakit..bla..bla..(byk la teori2 sains yang dia keluarkan walaupun dia tu guru BM...) Bila aku tanya pada mak, mak cakap memang masa aku masih baby lagi, aku xmau dan akan muntahkan semula susu ibu(cian mak, ampunkanlah dosa anakmu ini...) Jadi, mak pun bagi la aku minum susu lembu..senang cerita..

Pada bulan Ramadhan lepas pun aku diserang demam dan kali ni di bulan syawal. Niat ingin berpuasa sunat syawal masih lagi tertangguh..sabar je la..bila nk puasa ni?

"Ya Allah sihatkanlah aku agar aku boleh meneruskan langkahku ini di medan juang bersama- sama sahabat- sahabiahku.."

Hakikat kehidupan manusia, jarang dan kurang syukurnya bila mendapat nikmat. Sebab tulah kita sering diingatkan 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara yang selalu kita baca dan dengar (ada sapa2 yg xtau, boleh dengar lagu Raihan atau tanya mereka yang pakar, ok?) Justeru, Allah berikan ujian dan kesakitan agar manusia sentiasa ingat dan mengadu pada Allah. Di samping tu, Allah akan hapuskan dosa- dosa kecilnya..amin.

Jadi, peringatan utk diri sendiri supaya selalu jaga kesihatan. Tapi, kalau masih sakit juga, faham2 sendiri la kan..jangan doa' je, ikhtiar pun perlu dengan izin Allah..ceh, panjang plak huraiannya..pun boleh..hehe

Oklah. Nanti cite lagi..malas dah menaip. Al- maklumlah kurang sihat lagi..uhuk..uhuk (batuk)..Moral of the story; susukanlah anak anda sendiri, jangan biarkan mereka2 yang tak berhak menyusukan anak anda..ok.

0 comments: