Bila Nak Kawen???

Selamat pengantin baru buat:
Nur Alia & Pasangan...( adik + sahabat sefikrah di kampus)
Nur Elitawaty & Pasangan...( rakan sekolah)
Masnurul Husna & Pasangan..(adik sepupu).
mereka berkahwin di bulan Februari..
mudah2an mengambil berkat Rabi'ul Awal..
bulan kelahiranNabi Muhammad SAW..
Didoa' dan diucapkan semoga bahagia hingga ke akhirnya..


Terlalu ramai sangat orang2 yang dekat denganku yang mengakhiri zaman bujang. Dan semestinya aku tak terlepas daripada soalan2 bila nak kawen ni..rimas juga..tapi begitulah lumrah kan..orang yang bertanya2 tu sangatlah mengambil berat pasal orang lain kan...baguslah tu..hmmm..di sini ada cerita bila nak kawen yang terjumpa dalam blog seseorang..baca dan fikir2kan je..k..




Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira teman mahu kenalan
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
Begitulah nasib orang bujang
Tak kira lelaki mahupun perempuan
Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara, ayah takut bergelar andalusia
Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)
Bila nak kawin???
Aduuuhh…aku disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde.
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata (aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)
Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa…haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyyy)
Bila nak kawin???
Aaahhh….sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.
Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.
Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada..

Terima kasih pada sahabatku, Amirah Izzati yang melayan luahan dan omelanku dalam YM..lama tak bersembang dengannya..bila jumpa macam tak ada benda sangat nak cerita tapi bila online, macam2 la nak cakap..kan Mirah:)

P/s: lepas ni xpyh la ty2 lagi ya..anggap la itu jawapan yang baik buat masa ni:)

2 comments:

Kamsiah February 20, 2010 at 10:10 AM  

salam
cikgu..biarlah apa org nak cakap...
mereka yg mengomen tu mcm tak percaya jodoh kita diatur Tuhan
ada yg lambat,ada yg cepat..
ada yg sementara,ada yg sepanjnag usia berkekalan..

hanaizor83 February 20, 2010 at 12:41 PM  

salam..

Tima kasih kak..rupanya akk bc lg blog sy ye..
Erm..urusan jodoh ni pyh nak ckp kan..
Allah tau yg terbaik bt hambaNYA..