Dedikasi Buat Semua di Tahun Hijrah 1431..

Ya Allah..
Pada tahun ini kami memohon kepada-Mu agar terpelihara dari godaan syaitan,para penyokongnya,dan bala tenteranya. Dan kami memohon agar terpelihara dari hawa nafsu kami yang selalu memerintahkan berbuat keburukan. Dan kami memohon semoga Engkau menjadikan diri kami disibukkan dengan hal-hal yang mendekatkan diri kami kepada Engkau dengan sedekat-dekatnya..
Amin.


Selamat Tahun Hijrah buat diriku serta seluruh umat Islam...
Tirai Tahun Hijrahku telah  ditutup dengan pernikahan sahabatku, Aisyah. Pernikahan yang dijadualkan pada 24hb diawalkan atas permintaan keluarga. Begitulah perancangan Allah Yang Maha Hebat..Dalam rasa tidak percaya dan teruja, aku dan beberapa orang sahabat meraikan beliau dengan menemaninya pada malam sebelum beliau bergelar isteri. Sebak, terharu dan pelbagai rasa tika memeluknya usai majlis pernikahan. Alhamdulillah, dia telah bergelar isteri kepada seorang lelaki yang  aku serta sahabat2 lain menyakini dia akan menjaga sahabat kami ini dengan sebaiknya. Kesian juga dengan beberapa orang sahabat yang tidak dapat menghadiri majlis ini kerana berada di luar kawasan. Hanya doa' dikirim agar kedua2 mempelai bahagia hingga ke akhirnya...



Selamat Pengantin Baru...Bercinta sampai ke syurga ya..





Antara gambar yang sempat diambil bersama Nisa' dan Muslimat...






Gambar banyak lagi tapi tak tau empunya kamera sebab ramai sangat jadi jurufoto tak berbayar..credit pada AdrySabry yang meng'upload'kan gambar2 ni dalam facebook...thanks akhi!


Ucapan Tahniah juga buat semua pengantin baru pada tahun ni..semoga kalian bahagia melayari bahtera rumahtangga..



(12 Disember 2009)
Selamat Pengantin Baru buat Nurhayaty dan pasangannya.




Semoga kedatangan tahun hijrah ini menjadi pemangkin untuk  terus beriltizam  memperbanyakkan amal soleh dan kebajikan sebagai bekal menuju ke destinasi yang PASti. Umur yang semakin bertambah ini juga perlu lebih sedar dan tahu makna kehidupan yang pelbagai rencam ini agar tidak terjerumus ke lubang yang sama lagi. Buat diriku, hijrah ini sangat bererti. Semoga Allah memudahkan urusan kehidupanku di dunia ini..


Buat sahabat, ukhuwah kita tidak terhenti di sini. Mohonlah pada Allah agar kita menjadi orang2 yang berada di bawah naunganNYA ketika tiada lagi tempat kita bernaung asbab kasih sayang Fillah yang kita pupuk sejak dulu hingga kini...
Semoga kita terus bernafas dalam jiwa hamba....




Song by Maher Zain.....

ALWAYS BE THERE


Alllahu Akbar…
If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me, the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in our little heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promises HE will always be there…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah capable of everythings
shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through a short time we have in this life
Soon it all be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in our little heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…
So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in our little heart
So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…
Allahu Akbar…

Selamat Pengantin Baru

Tahniah buat semua pasangan pengantin baru yang telah dan akan menamatkan zaman bujang mereka. Benarlah jodoh itu rahsia Allah yang sukar dijangkau oleh fikiran manusia. Bagi yang masih berstatus bujang, bersabarlah kerana jalan jodoh setiap insan memang berbeza- beza:)

Cuti bulan 12 ni memang ramai sangat pasangan yang menamatkan zaman bujang mereka. Alhamdulillah...pada 5hb dan 12hb sahaja memang penuh dengan jemputan kenduri. Gembira dapat sama meraikan sahabat dan teman2 yang mengakhiri zaman bujang mereka. Dalam masa yang sama turut bertemu dengan kawan2 lama di sekolah rendah dan menengah..memang tak sangka :p

Begitulah sunahtullah hidup manusia. Komitmen selepas perkahwinan akan berubah dan bertambah. Daripada bujang kini berteman. Namun, itulah antara jalan2 untuk  meraih redha Allah. Semoga perkahwinan mereka khusunya para pendokong gerakan Islam akan  menyemarakkan lagi  semangat juang untuk berjuang dan berdakwah di bumi Allah ini. Di sinilah perlu difikirkan tujuan sebenar perkahwinan itu adakah kerana tuntutan duniawi semata ataupun ukhrawi sahaja. Tepuk dada tanya iman kita.

Pesanan untuk diri sendiri dan kalian yang memahami, jadikanlah kenduri perkahwinan itu sebagai manifestasi rasa syukur kepada Allah atas anugerah jodoh dan pasangan yang dikurniakan. Pelihara dan cuba sedaya upaya mengelakkan pembaziran atas perkara2 yang tidak sepatutnya. 'Perkahwinan hanya sekali' bukan alasan untuk mengenepikan syariat. Peliharalah hukum Allah agar ada keberkatan pada sebuah perkahwinan. Dan yang penting sentiasa berdoa dan memohon kepada Allah agar perkahwinan yang dibina akan terus dipelihara oleh Yang Esa.





Tirai 2009 ku akan diakhiri dengan walimah sahabatku Aisyah pada 24hb ni..Dia sahabat sejak sekolah rendah hingga kini..hampir 15 tahun kami menyulam persahabatan bersama sahabat2 lain dengan pelbagai cerita suka dan duka. Nampaknya, Aisyah mengambil berkat Hasnuri...Tahniah sahabat! Semoga Allah mudahkan urusan perkahwinanmu bersama pasanganmu. Kami sahabat2mu akan terus mendoakan untuk kalian agar istiqamah di medan ini..dan ingatlah kita tetap sahabat hingga di sana... Pada sahabat2ku yang masih memegang status bujang, ada rancangan dan aturan Allah buat kita semua. Bersama kita hidup dalam syariat Allah yang sangat indah.

Salam Fillah buat semua...

Majlis Qurban...


Sekitar gambar majlis qurban di Madrasah Al- Hidayah Sungai Imam, Tawau...
































































Alhamdulillah...ni saja watak2 yang sempat dirakamkan..terima kasih atas kesabaran semua :)

Diari Kembara

Alhamdulillah...

Akhirnya tawaran dan ajakan teman2 untuk ke daerah Semporna kuturuti setelah memohon izin daripada kedua ibu bapa. Mula2 risau juga tak dizinkan, maklumlah ayahanda dan ibunda ni memang susah sikit lepaskan puteri tunggal keluarga ni berjalan2 kecuali ke program2 yang memang kena bermalam. Banyak soal siasat :)



Kembara bermula dari rumah Aisyah. Sempat lagi kami singgah ke rumah Kak Sal ( housemate Asmah dan Hajiyah) sebab nak ambil kunci. Terima kasih Kak Sal sebab menjamu kami dengan sup tulang + soto, makaroni, cendawan sos tiram dan biskut raya. Kenyang :)

Rasa gembira sangat sebab dapat juga berkumpul bersama sahabat2. Selain untuk melepaskan bebanan dan tekanan masing2 juga untuk meraikan sahabat yang bakal menamatkan zaman bujangnya 24hb ni. Nampaknya dia tersingkir lebih awal selepas Hasnuri. So, kami yang tinggal ni akan terus bersaing merebut gelaran juara paling lama bertahan dalam kelab 82, 83 dan 84..hehe...





Kami merancang untuk singgah tempat2 menarik di daerah Semporna dan akan balik keesokan harinya di sebelah petang. Dalam perjalanan tu dapat pula mesej daripada Mirah. Rupanya Aisyah kena jaga exam STPM. Boleh pula la c aisyah ni lupa jadual. Tension2. Nampaknya kena balik lepas subuh la esoknya. Sabar je..

Memandangkan kami akan balik selepas subuh, maka kami tak akan terus ke Floating selepas singgah di pakalangan (betul ke ejaan ni?huhu)...macam biasa, aktiviti kami berposing dan bergambar tapi tak mau la tunjuk yang aksi2 tu. Sebagai tatapan orang2 tertentu je...malu :p

Sebenarnya dah 3 tahun tak jejak ke semporna ni. Kali terakhir tahun 2006 sebab hantar abang ke rumah mertuanya ( abang kawen dengan orang semporna) so, malam tu juga selepas kami dinner terus melawat abang di rumahnya..jangan tak tau rumah2 orang semporna besar2 dan sangat cantik. Asyik tangkap gambar je sepanjang jalan (tu lah kamera habis bateri..haha) Oh ya, terima kasih banyak2 kepada orang Tanjung Kapor yang sudi belanja kami makan malam dan tunjukkan kami jalan ke rumah kakak ipar.. Lain kali belanja lagi ya :p










Esoknya selepas subuh kami bertolak balik ke Tawau dan bermusafir lagi ke Felda Umas. Ni pun first time sampai.. kami breakfast kemudian hantar Aisyah ke sekolah tempat dia jaga exam. Sementara tunggu Aisyah, kami round2 Felda. Penatnya...... Balik Sg. Imam (rumah Kursiah) rehat dan bersolat. Sambung lagi ke Table ( Tmn Bukit Tawau) masuk free sebab ada pakcik keja di sana..best dapat mandi sungai...Esok saja kita balik rumah masing2 ya (tido rumah kursiah)..Malam ni boleh bincang2 yang patut:)






Sebelum balik rumah, breakfast sama2 di Tmn Semarak. Balik ke rumah masing:) Otw jumpa dengan Hajrah, ajak balik rumah dulu before miting pukul 9.30 di pejabat untuk program pelancaran kelab Aulad. Alhamdulillah..banyak sungguh kenangan indah di permusafiran ini..ada rezeki kita bermusafir lagi ya tapi dengan ahli kelab yang masih bertahan la..hehe..

Terima kasih sahabat2...

Kisah Aidiladha

27 November 2009
Selamat hari raya Aidiladha buat seluruh umat Islam...

Alhamdulillah
Pagi raya tu setelah menyiapkan segala yang sepatutnya, aku dengan mak pergi bersolat di Masjid Sirathol Mustaqim. Datang ke masjid lebih kurang pukul 7 pagi. Tak jauh pun, jalan kaki je tapi naik tangga yang melelahkan la juga:) Sesampai di masjid, jemaah dah ramai. Kedengaran takbir membesarkan Ilahi berkumandang di segenap penjuru juga dari kampung2 sebelah. Meriah! meskipun bilangan jemaah tak seramai aidilfitri lepas. 

Aku ajak mak duduk dan bersolat di luar saja. Kebetulan ada tikar dibentangkan di perkarangan masjid. Kesan hujan sebelah malam masih bersisa tapi tidak menjejaskan. Tak mahu tragedi Aidilfitri lepas berulang, aku memilih duduk dan bersolat sahaja di perkarangan masjid. Sekurang2nya mataku tak melihat keanehan dan sikap segelintir manusia yang mementingkan diri sendiri. Bukan apa, aku ni sound direct sikit. Tak pasal2 nanti ada yang 'kena' lagi. Cukup2la tu..begitulah bila agama ni diguna pakai dalam hal tertentu je jadi hal2 ibadah ni dianggap tak penting.

Solat di luar masjid lebih lapang sedikit tapi tumpuan tetap terjejas dengan sikap manusia yang pelbagai. Bukan mencari silap orang lain tapi itu yang berlaku. Tikar dipijak dengan selipar, tak mahu rapatkan saff, bising ketika khutbah, anak2 muda menjerit kegilaan. Ya Allah, kenapalah begini kampungku...memang geram. akhirnya, anak2 kecil dibelakangku kutegur kerana terlalu bising ketika khutbah dan aku langsung tidak dapat menangkap butir2 khutbah yang disampaikan (teguranku juga untuk makcik2 yang sibuk bersembang di belakang sana).. Kan dah kena..Aku tau, ada yang kurang senang dengan tindakanku tapi biarlah. Sampai bila perlu berdiam diri. Selebihnya aku serahkan pada Allah yang memegang hati manusia..


Balik ke rumah, rehat2 dan makan2 sajaJ …Ada juga kaum kerabat yang datang beraya dan hidangan memang telah disiapkan untuk sesiapa yang bertandang. Sebelah petang pak saudara dari Lahad Datu datang bersama famili. Meriah rumahku kali ni walaupun abang dan kak ipar sulung tak balik beraya. ‘Kuih tunjuk’ memang dah ready juga sedikit kek buatan sendiri yang tidak menepati citarasa ahli rumahku..hehe..sabarla ya..

Aidiladha lebih tenang kurasa sebab kurang perkara2 ‘aneh’ yang mencacatkan hari bersejarah umat Islam ni. Tiada bunyi mercun yang menyakitkan, tiada dosa dilakarkan dan tiada kemeriahan berhibur yang melalaikan. Segala-galanya tenang dan damai..kan bagus begini..


28 November 2009
Berkorban di Madrasah Al- Hidayah, Kampung Sungai Imam..
13 ekor lembu dikorbankan..
para petugas yang gagah perkasa menenteramkan lembu2 itu..huhu
Aku? Duduk di balik tabir bersama2 sahabat membantu menyediakan makanan untuk para petugas...
Potong2 daging, gelak2, kena perli, tangkap gambar..bincang2..
Akhirnya siap sup tulang + daging…
Sebelum sup tu masak, kami ke rumah kursiah untuk tunaikan solat..badan pun bau daging dah…
Datang semula ramai dah selesai makan..giliran kami pula..Alhamdulillah..sedap dan sangat berlemak3x…makan sikit je sebab ada mata2 yang memerhati..huhu..seram…
Selesaikan yang sepatutnya…balik rumah..
Insya Allah jumpa lagi tahun depan ya…
Allahu Akbar!




29 November 2009
Duduk rumah je dengan kaum kerabat yang ramai. Dan pastilah baby  jadi tumpuan, Siti Humairah (anak pakcik)..comel..rambut pula kerinting .huhu..Meriah raya di rumahku..erm..Insya Allah minggu depan aqiqah si kecil dibuat di rumahku pula..banyak betul kenduri kendara cuti2 ni..terasa sedikit stress..
Aku perlu merehatkan diri dan bersedia untuk pelancaran Kelab Aulad 5hb ni... Ajk pendaftaran je..tapi ramai kena dihubungi untuk kehadiran..Ya Allah, mudahkan urusanku...
Ada rancangan untuk ke Semporna bersama sahabat2..Ada keizinan Allah, aku akan join.. Insya Allah..






Mukhayyam 2009

Mukhayyam Muslimat Sabah telah berlangsung pada 21- 23 november 2009 bertempat di Madrasah Darul Hidayah Kampung Sungai Imam, Tawau. Program yang bertemakan "Cabaran dan Persiapan Srikandi Ummah Masa Kini" telah menghimpunkan pimpinan dan ahli- ahli muslimat daripada seluruh kawasan  negeri Sabah yang turut dihadiri oleh pimpinan Pusat.

Antara aktiviti yang dijalankan sepanjang program tersebut adalah dialog bersama pimpinan Muslimat  Pusat pada hari pertama program dan ceramah kupasan tema yang disampaikan oleh Ustaz Ismail dari Lahad Datu. Jungle Tracking yang menjadi salah satu aktiviti yang ditunggu- tunggu setiap kali Mukhayyam diadakan mendapat respons yang cukup baik daripada peserta kerana turut menyentuh peranan dan persoalan diri setiap muslimat yang terlibat dalam gerakan Islam.

Pada malam terakhir program telah diadakan Malam Kesenian Islam yang menampilkan persembahan menarik hasil kreativiti peserta yang menjadikan tema program sebagai asas persembahan bagi setiap kawasan yang terlibat, turut tidak ketinggalan persembahan daripada Ajk pelaksana. Sesi muhasabah dan Resolusi pada hari terakhir telah menjana pelbagai idea dan gagasan pemikiran demi meningkatkan  kekuatan muslimat mendepani cabaran masa kini khususnya di negeri Sabah di samping memperbaiki lagi perjalanan program pada masa- masa akan datang

Semoga program yang telah diadakan ini mampu menyuntik kembali semangat perjuangan seluruh muslimat  di negeri Sabah khususnya. Majlis perasmian dan penutupan program kali ini telah disempurnakan oleh  Setiausaha PAS Kawasan Tawau, Cikgu Mohd Nasir.

Terima kasih kepada yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam program ini. Semoga Allah membalas semua kebaikan yang dilakukan..

Gambar akan upload kemudian :)


- ala2 berita kan..hehe..sebenarnya diminta bt laporan pasal Mukhyyam utk upload dalam blog muslmat kawasan..so, itulah hasilnya :)




Daerah Ini....








Mereka kata kau akan sayu di daerah itu
Jawab aku selalu bersama Tuhanku



Kupasrah padaNya sehening tiupan salju
KernaNya aku rasa jitu dan mampu melebihi manusia beribu






Daerah ini daerah tenang sekalipun ada yang kata usang
Daerah ini daerah damai sekalipun sukar untuk sampai
Daerah ini daerah merdeka sekalipun ada yang memeranginya
Biarkan saja aku di daerah ini..






Kata mereka daerah mu itu jauh
Jawab ku pada Tuhan aku bersauh kukuh
Yang jauh itu jiwa yang mungkir
Padaku daerah ini amat hampir






Kata mereka daerah kau itu sepi
Jawabku aku tak pernah sunyi dengan alunan murni
Yang sepi itu jiwa yang inginkan pujian
Padaku cukuplah dengan irama keredhaan Tuhan





Daerahku ini daerah berpendirian
Berpaksikan firman Tuhan
Bukan hukum insan bukan gema sorakan bukan riuh tepukan






Daerah ini tak pernah peduli
Apa kata abdi atau pembesar negeri
Daerah ini berpasakkan Nabi
Bagindalah mimpi Bagindalah realiti..





Biarkan saja aku di daerah ini
Sekalipun ada yang tak gemari
Biarkan saja aku di daerah ini
Sendiri membawa diri & sanubari






Biarkan saja aku di daerah ini
Sekalipun ada yang tak gemari
Biarkan saja aku di daerah ini
Kerna aku mengerti ia amat suci & abadi






Di daerah ini, biarlah aku..

Doa'


Ya Muhaimin, 

Jadikan hari ini lebih baik daripda semalam dalam aku mentaati-MU dan menjauhi larangan-Mu, agar tak putus2 prestasi hidupku yang penghujungnya adalah akhirat...

Amin..

Motivasi Sahabat







“Sahabat, 
ana ni, nak pimpin tangan dengan enta masuk syurga. Jadi, kalau enta terjun ke dalam neraka sekali pun, ana akan terjun dalam api itu untuk tarik tangan enta semula”




p/s: Terjumpa kata2 ni dalam blog Hilal Asyraf, seorang penulis...


Kampungku

Hampir setiap hari hidupku  'dihiburkan' dengan suara2 ‘merdu’ anak- anak muda di sini. Daripada lagu2 pop Malaysia hinggalah lagu2 hits Indonesia. Hafal! Siap dengan 'backup singer' lagi! Kalau masuk rancangan ‘Jangan Lupa Lirik’ confirm menang…

Mungkin adik2 ni tak sedar yang dorang ni dah ganggu jiran tetangga di sini. Bilangan  yang aku rasa melebihi 5 orang ditambah dengan bunyi gitar cukup membingitkan telingaku (tak tau la kalau ada orang lain yang suka) kebetulan pula, bilikku memang hampir dengan tempat lepak budak2 ni (sebelah rumah) Kalau buka tingkap, memang nampak wajah dorang tu.. Sangatlah tension...Solat pun terganggu.

Aku geram bukanlah sebab nyanyian dorang yang 'best' tu. Masalahnya bila dorang ni tak hormat waktu ( tak sokong pun dorang melepak dan menyanyi tu!) Bayangkanlah sebelum maghrib dah berkumpul, sure2 la kan tak solat maghrib, sambung lagi sampai Isya'. Berhenti sekejap bila azan. Itupun kadang2 'langgar' juga! Siapa yang tak marah kan..



 gambar hiasan je..


Kadang2  rasa nak 'sound' je budak2 ni. Tapi bila fikirkan aku ni perempuan, terus tak jadi. Memang geram. Ayahandaku pernah juga tegur budak2 ni. Tapi nampaknya tak jalan juga. Tak tau nak buat apa. Dalam hati ni Allah je yang tau, rasa nak tempeleng sorang2 pun ada! Hakikatnya, aku mampu doakan je semoga adik2 ni diberikan hidayah agar jadi insan yang soleh suatu hari nanti. 

Adikku yang balik bercuti pun hairan dengan perubahan di kawasan rumah kami (menyanyi dan melepak yang buat orang lain bacat!). Tapi itulah yang terjadi. Kalau tak silap dorang mula ni masa bulan puasa ari tu (tak tau la masa aku tak ada di sini dulu).  Budak2 ni pula macam tak ada perasaan je. Buat bising depan rumah orang yang ahli keluarga rumah tu langsung tak terlibat. Kalau dorang duduk depan rumahku, memang dah lama kena ‘tembak’ .

Dalam pada geram dan marah pada budak2 ni tedetik juga di hatiku yang dorang ni buat sesuatu tu mungkin sebab tak faham, tak ada ilmu. Tapi aku, tersasar dan buat dosa bila sudah faham dan ada ilmu. Ada beza tu. Dosa dalam ketaatan. Maknanya, Allah takkan hisab sebab tak tahu berbanding tahu. Astaghfirullah al- Azim..

Sekarang ni kena selalu ingatkan diri sendiri tentang dosa sendiri sebelum melihat kesalahan orang lain supaya tak rasa diri ni macam baik sangat kan. Begitulah hati manusia ni. Sebab tu diingatkan jangan ujub, riak, takabur dan sombong. Semua tu bukan milik kita. Hanya DIA yang layak...

Sambung cerita fasal budak2 ni. Masalah lepak ni aku rasa bukan saja berlaku di kampungku tapi juga di tempat2 lain. Bermula daripada melepak akan jadi macam2 perkara. Bukan menuduh tapi itulah yang berlaku.




rempit- gejala sosial yang belum berlaku di kampungku...



Gaduh, hidu gam, pecah kereta dll. Sangat membimbangkan. Pernah berlaku kereta salah sorang sahabatku yang datang bermalam di rumahku (siapkan kerja2 untuk sukan PASTI) dipecahkan. Memang geram, kalaulah aku tau kerja budak mana, siap! Bukan kereta sahabat ni je yang kena, banyak lagi kereta2 lain jadi mangsa sebelum ni. JKKK yang dilantik pula macam tak kisah je selagi kehidupan dorang  tak terguggat. Memang tak patut! fikir2kanlah hai orang2 kampungku...

Justeru, ingatan pada diri sendiri juga orang lain, ambil tahu isu di tempat masing2. Dalam memperbaiki diri sendiri jangan lupa peranan pada orang lain. Awasi adik- beradik, kawan2 dan kaum keluarga sendiri agar tak terjebak dengan kegiatan tajaan musuh2 Islam. Renungkan firman Allah yan bermaksud:

 : "Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang- orang yang beriman."
(Adz Dzaariyaat: 55)

"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."
 (At-Tahriim :6)






Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul




Mesti ramai yang telah memiliki mahupun membaca buku ini kan. Buku setebal 88 muka surat (tak termasuk kulit) ni memaparkan kisah yang menarik untuk dijadikan iktibar dan teladan karangan  Fatimah Syarha Mohd Noordin. Buku ni sebenarnya ole2 daripada adikku Hidayat yang pulang bercuti ke kampung. Tak suruh pun beli, cuma pernah bagi tau  dia tajuk buku ni. Tak sangka pula dia beli. Apapun, terima kasih bro..nanti boleh la belikan buku lagi untuk akak :)

Seronok dapat buku ni. Cerita yang bersahaja dan tips2 yang diberikan boleh jadi panduan untuk sesiapa saja walaupun terasa diri ni taklah "sesuci' watak dalam buku ni tapi mungkin tak terlewat untuk memperbetulkan kembali jalan yang salah dan menampung mana2 yang kurang :)

Ketika pembacaan, kadang2 terdetik juga dalam hati, 'sucinya watak ni, perfect sgt, dll.." tapi  bila fikir, tak mustahil kan bila Allah nak pelihara seseorang hambaNya yang  berusaha jaga hak2 Allah sebelum tiba waktunya..faham ke? Insya Allah fahamlah tu kan:)

Buat sahabat2ku yang Insya Allah akan menamatkan zaman bujang sekitar bulan Disember ni, semoga kalian berbahagia dengan pilihan hati masing2. Bacalah buku ni. Sangatlah sesuai untuk kalian :)

Bagi yang masih bujang ataupun yang insya Allah akan ataupun telah dirisik2, buku ini  boleh jadi panduan ketika berdepan segala macam dugaan dan ujian duniawi yang kadang kala melekakan  dan menyesakkan dada :(

Benarla, bila Allah datangkan keinsafan dan hidayah dalam diri kita dalam sbrg bentuk, maknanya Allah teramat sayangkan hambaNYA sesuai dengan Asma' nya yang terlalu indah.

Pesan pada diri sendiri dan sesiapa yang sudi, jangan sesekali menyesali hidup yang telah dilalui tetapi bertaubatlah atas segala dosa yang telah dilakukan. Kata2 ni jugalah yang selalu dipesan oleh sahabatku yang berada nun jauh di Penang tu.

Apapun, bacalah buku yang best ni, k..

Siapalah agaknya pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul yer :)




-Tazkiyatun Nafs-

 “Barang siapa yang bertakwa kepada Allah, Dia akan adakan baginya jalan keluar dan (Allah) akan mengurniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka kepadanya”





(At Talaq: 2 -3)

Catatan Konvo PASTI 2009

Alhamdulillah...

Usai sudah majlis konvo untuk pelajar2 PASTI 2009. Dengan jumlah pelajar PASTI yang paling ramai di Malaysia dan juga mendapat anugerah PASTI terbaik bagi tahun 2009 maka segalanya adalah sesuatu yang bukan mudah untuk dilaksanakan tanpa bantuan daripada para petugas jemaah yang sama2 berusaha menjayakan majlis ni.

Majlis kali ini memberikan banyak pengalaman dan kenangan  bagi diriku yang akan menjadi panduan untuk masa2 akan datang. Sebagai insan yang dipertanggungjawabkan untuk menguruskan jamuan VVIP dan jamuan pagi untuk para petugas, terasa agak sukar kerana tiada pengalaman khusus. Apa tidaknya, sebelum ini dalam sebarang program jarang sekali memegang amanah dalam jawatankuasa ini. Dan ini adalah penglibatan secara langsung (tak pernah terlibat sebagai petugas dalam konvo PASTI) kerana selama 4 tahun tidak berada di bumi Tawau dan balik semasa cuti semester saja.

Menguruskan jamuan yang mungkin pada orang lain tidaklah sebesar mana, banyak perkara yang berkaitan kena difikirkan dan diambil kira. Bagi yang biasa terlibat dalam jawatankuasa ini tentu lebih faham tentang ini. Alhamdulillah, jamuan yang disediakan untuk VVIP dapat juga dirasai oleh sebahagian petugas (muslimin) lain. Rezeki kalian lah tu..

Dengan segala kekurangan, Allah jua yang telah permudahkan segalanya. Terima kasih buat ayahanda dan bonda yang sudi membantu untuk memasak unuk jamuan VVIP kali ini. Bersyukur pada Allah kerana dianugerahkan ibu bapa yang sangat memahami perjuanganku dalam jemaah. Semoga Allah memberikan segala kebaikan buat ayahanda dan bondaku. Amin...

Kekurangan tenaga dalam program kali ini amat dirasai. Kebetulan berlangsungnya program Team Building Nisa' di KK. Maka, hanya sedikit bilangan yang tinggal di sini. Tapi tidak menjadi masalah besar sangat kerana masih ada ahli Nisa' yang ada menjalankan amanah yang diberikan. Terima kasih kepada sahabat2 yang memberi bantuan sehingga ke akhir program (dedikasi untuk sahabat Nisa yang tolong uruskan jamuan; Nuri, Ati, Jum, Santi, Ros- dan adik2 perppis yang membantu sebelum hari kejadian) Tidak mampu rasanya menguruskan jamuan yang mungkin tidak seberapa ini secara berdua sahaja (dengan nuri).

Apa jua tugasan dan amanah yang diberikan, sesungguhnya pergantungan sepenuhnya kepada Allah sangatlah penting meskipun perancangan yang teliti telah dilakukan. Terlepas sudah tanggungjawab untuk program kali ini. Insya Allah, untuk program mukhayyam nanti ada tanggungjawab lain telah diberikan (bukan jamuan ya..)

Mohon maaf atas segala kekurangan dan kelemahan khususnya dalam jamuan kali ini. Itulah yang termampu dilakukan dalam perancangan masa yang agak terbatas (dapat makluman jadi AJK jamuan pun dalam seminggu lebih sebelum program- tak pi miting pun..)  Erm...tak ada gambar yang boleh dijadikan kenangan
( sibuk lah katakan..huhu). Mungkinkah ada sesiapa yang menangkap gambar AJK Jamuan? ceh, perasan :)

Sesekali DiUji





Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa

Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah

Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa

Pada Allah
Pengasih…Pemurah dan Penyayang

Kita terlalu leka dengan nikmat…kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa




.............بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ


Innalillahi wa inna ilaihi rajiu’un. Allahumma jurni fi musibati wakhluf li khaira minha
“Sesungguhnya kami milik Allah, kepadanya kami akan kembali. Ya ALLAH berilah pahala kepadaku dan gantilah untukku dengan yang lebih baik daripada musibahku”
~Riwayat Muslim~




Insya Allah.....





Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray  

ohYa Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way
Insya Allah
Insya Allah we`ll find the way



- lagu daripada Maher Zain.. dengar dan dapat lagu ni daripada blog sorang adinda di USM..thankz Mas..

Jodoh oh Jodoh

Adakah jodoh ada kaitan dengan keturunan?

Tidak, Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita...

Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 selepas sembahyang. Allah Maha Mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah(walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju? Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya. Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat disamping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?`

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat.

Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia2nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. ”

Seorang teman pernah berpesan..

“Kadang2 Allah sembunyikan matahari..Dia datangkan petir dan kilat..kita menangis dan tertanya-tanya,kemana hilangnya sinar..Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi..”


-Dr. HM Tuah Iskandar- 


p/s: ermm..no komen..tepuk dada tanya iman masing2 :)