Tentang Hati

Persoalan2 tentang hati sering berlegar di sekeliling kita selagi kita bergelar insan. Besarnya peranan hati ini sehingga mampu menjadikan seseorang individu itu kuat dan mampu untuk terus bertahan dengan segala macam ujian, musibah dan kesedihan yang diberikan kepadanya. Hati yang kuat mampu untuk menahan badai kehidupan yang sesekali menjerumuskan manusia ke dasar yang agak dalam.





Sepanjang berjinak dengan dunia ber'blog' ( xpasti jika ada imbuhan awalan yang boleh diletakkan dalam frasa ini..ceh, kunun) banyak sekali curahan hati serta perasaan yang diluahkan yang sesekali mengundang airmata si pembaca . Mungkin bukanlah niat blogger itu untuk memancing kesedihan orang lain tetapi mungkin itulah caranya melerai kekusutan dan kepiluan hati yang sedang bermukim. Jadi, tidak hairanlah jika nama pena seperti "Bicara Hati", "Cetusan Hati", "Hati Berbicara" dan seumpamanya (sekadar menyebut beberapa contoh) menjadi ilham tulisan untuk para blogger. Persoalannya, mengapa hati?

" pandangan mata selalu menipu pandangan akal selalu tersalah pandangan nafsu selalu melulu pandangan hati itu yang hakiki kalau hati itu bersih..."
" Hati tempat jatuhnya pandangan Allah, jasad lahir tumpuan manusia utamakanlah pandangan Allah daripada pandangan manusia..."


Menghayati lirik lagu daripada kumpulan nasyid hijjaz ini sedikit sebanyak boleh memahami dan menjawab beberapa persoalan yang sering dimonologkan. Wajarlah ESQ 165, Manajemen Qolbu (MQ) yang menjadi sebutan tika ini tampil untuk menyelesaikan urusan hati yang dialami oleh umat manusia pada hari ini. Proses pembersihan hati, hubungan sesama manusia, dengan alam dan yang utama dengan ALLAH serta modul- modul yang digunakan sangat menarik untuk diketengahkan (pernah join MQ je..)





Teringat kepada seorang sahabat yang berada nun jauh di Penang (siapalah agaknya tu..) yang sering memberikan mesej tentang hati dan jiwa- jiwa (bukan jiwang- jiwang ya) pabila kurasakan diri ini sedih dan kecewa. Antara mesejnya yang masih lagi disimpan tika ini...

"biar pun sepinya perjalanan ini...di kiri kanan kutulis ayat2 cintaMu sebagai azimat rindu pengubat dariMu, cinta suciku ini sedang kumekarkan di kalbu..terima kasih ya Allah kerana memilih kami untuk diuji..."

Pesannya lagi...

"Hati penting peranannya dalam dakwah dan perjuangan. Selama ni kita selalu cakap tentang perjuangan dan kesampingkan masalah hati..rupanya kita silap...berapa ramai sahabat2, anak usrah dan orang yang hampir dengan kita telah menjauh dek kerana hati yang luka, terguris dan kecewa? tidak kurang juga yang 'lari' dari kita kerana sudah tak ada hati lagi pada usrah, program dan sebagainya..kenapa? sebab hati itu tempat jatuhnya sifat2 mahmudah dan mazmumah. Hati kena selalu bersih barulah Allah akan tolong kita dalam dakwah dan perjuangan..mungkin kemenangan Islam itu masih jauh sebab ada masalah2 hati kita yang x settle lagi.. "

Ada isu dan mesej daripada kata- kata sahabatku ini untuk sama2 kita renung2 dan fikirkan..tepuk dada tanya iman...

P/S: Insya Allah lepas ni baik utk kita sertai dan anjurkan bengkel pembersihan hati..setuju?